Ezen a napon, 1954. április 24-én a brit gyarmati hatóságok Üllő Hadművelet (Operation Anvil) néven etnikai tisztogatásba kezdtek a kenyai Nairobiban, hogy eltávolítsák az összes kikuju embert a városból. A Mau Mau-felkelés nyomán – amelyben túlnyomórészt a kikuju közösség tagjai vettek részt – a britek úgy vélték, eltiporhatják a „földért és szabadságért” indított mozgalmat, amelyet szerintük Nairobiból irányítottak.
A következő két hét folyamán a csapatok háztömbről háztömbre lezárták a várost, és elhurcolták a kikuju, valamint a vele rokon embu és maru törzsek összes tagját. Kihallgatták, majd csoportokra osztották őket aszerint, hogy vélhetően mennyire támogatták a Mau Mau-mozgalmat. A militánsabbnak véltekre kihallgatás, kínzás és fogva tartás várt, a Mau Maukhoz semmilyen módon nem kötődőket pedig túlzsúfolt „rezervátumokba” deportálták.
Mire ezzel végeztek, az európai munkáltatókkal hosszú távú munkaszerződésben álló, kisszámú munkás kivételével szinte a teljes kikuju lakosság eltűnt a városból. Húszezer embert küldtek „átvilágításra”, harmincezret pedig rezervátumokba. Az elhurcoltak csupán egy zsáknyi holmit vihettek magukkal, néha még annyit sem; a brit csapatok minden mást elzabráltak. A brutális elnyomás a felkelés elfojtása helyett csak felerősítette a gyarmati uralommal szembeni ellenállást.
A munkásosztály története
„A kis tettek milliónyi emberrel beszorozva átalakíthatják a világot” (Howard Zinn)
A történelmet nem a királyok, politikusok alakítják, hanem mi: egyszerű emberek milliárdjai. A munkásosztály története – a Working Class History magyar oldala – évfordulós rövidhírek formájában mutatja be a történelmet alulnézetben, az elnyomás elleni küzdelem megannyi epizódját. Itt olvashatsz többet a projektről.
Az anyagot a Théâtre le Levain (Kovász Színház) és a Mérce együttműködésében, Piróth Attila fordításában, Klopfer Judit szerkesztésében adjuk közre a MOT weboldalán, Facebook-oldalán és Instagram-oldalán.
Források:
Caroline Elkins, Imperial Reckoning: The Untold Story of Britain’s Gulag in Kenya (New York: Henry Holt, 2010).